Przedszkole nr 105 "Wesoła Stopiątka"

ul. Kochanowskiego 10 tel./fax 22 633 01 19 e-mail: p105@edu.um.warszawa.pl

Gr. V

Czwartek  02.04.2020

Fryzura owcy

Przed lusterkiem owca siedzi, nad wyglądem swym się biedzi.
-Co ja noszę na tej głowie! Może ktoś mi coś podpowie?
-Kucyk – świnka jej odpowie.

Owca słucha jednym uchem, a gdzie indziej jest już duchem.
W pogaduszki się nie wdaje, do konika się udaje.
-Och dzień dobry mój koniku, mam problemów ja bez liku.
A największy szczerze powiem, to co noszę na swej głowie.
Co tu zrobić? Pan mi powie.
-Ja? Owieczko moja miła, coś ty tutaj pokręciłaś.
-Świnka mi tak doradzała, bym kucyka zapytała.
-Chyba raczej zawiązała.
-Co pan mówi drogi panie?

-Mówię kucyk – uczesanie.
-Wybacz miły mój koniku, lecz nie noszę ja kucyków!
Nic od ciebie się nie dowiem.
-Niezupełnie -ja ci powiem- żebyś owco się ostrzygła.

Biegnie owca więc do szczygła.
Bo słuchała jednym uchem, a gdzie indziej była duchem.
I z daleka pokrzykuje: – Ptaszku drogi, pan ratuje!
Ach to moje uczesanie, ostrzyż mnie więc drogi panie.
Tak nie mogę przecież chodzić! Wełna mi do oczu wchodzi.
-Mówi pani dyrdymały – przerwie owcy ptaszek mały.
Powiem szczerze: nigdy szczygły nikogo nie będą strzygły.
Ty fryzjera potrzebujesz, idąc do mnie czas marnujesz.
-Cóż przepraszam i dziękuję, wiem już kogo poszukuję.

I z wizytą do fryzjera już owieczka się wybiera.
Na fotelu zaraz siada, fryzjerowi tak powiada:
-Chciałabym wyglądać ładnie, w tej fryzurze mi szkaradnie.
Czas wprowadzić jakieś zmiany, więc do dzieła mój kochany.
Chcę by było bardzo modnie, no i przy tym też wygodnie.
Fryzjer słucha jednym uchem, a gdzie indziej jest już duchem .
-Skoro mówi pani zmiany, no to owco zaczynamy.
I już macha nożycami.
-Zaraz kończę ja owieczko, pani spojrzy w lustereczko.
Owca patrzy nie dowierza! Ostrzyżona jest na jeża!

Ryszard Głuszek

Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej o wełnie to poproście rodziców, żeby wam przeczytali na tej stronie. Może poszukacie w swoim domu przedmiotów, które zrobione są z wełny?

https://www.woolniej.pl/welna-co-to-jest/

 

 

  • Doskonalimy umiejętności matematyczne – takie działania możecie poćwiczyć  z rodzicami wg własnego pomysłu

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=71  ( str.69 w książce)

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-5l-kp-cz3.pdf    (str. 71 w książce)

 

  • Utrwalamy kierunki : w prawo, w lewo, prosto

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-5l-kp-cz3.pdf  (str.70 w książce)

—————————————————————————————————

Środa 01.04.2020

„Skąd się bierze jajko?”

Zastawialiście się kiedyś co było pierwsze: jajko czy kura?

Posłuchajcie zabawnego wiersza o jajku.

Jajko”

Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry,
Prosi, błaga, namawia: „Bądź głupsze!”
Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?

Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,
A ono powiada, że jest kacze.

Kura prosi serdecznie i szczerze:
„Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”.
A ono właśnie się trzęsie
I mówi, że jest gęsie.

Kura do niego zwraca się z nauką,
Że jajka łatwo się tłuką,
A ono powiada, że to bajka,
Bo w wapnie trzyma się jajka.

Kura czule namawia: „Chodź, to cię wysiedzę”.
A ono ucieka za miedzę,
Kładzie się na grządkę pustą
I oświadcza, że będzie kapustą.

Kura powiada: „Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę”.
A jajko na to najbezczelniej:
„Na ulicy nie ma patelni”.

Kura mówi: „Ostrożnie! To gorąca woda!”
A jajko na to: „Zimna woda! Szkoda!”
Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą
I ugotowało się na twardo.

Jan Brzechwa

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o kurzym jajku i małych kurczakach obejrzyjcie

z rodzicami film:

 

Czy widzieliście kiedyś takie jajka?

 

 

Czy lubicie jeść jajka?

Jakie potrawy można zrobić z jajek?

Zapraszam was do przygotowania Waszej książki kucharskiej online. Spróbujcie przygotować pracę plastyczną i narysować  jakąś potrawę z jajek, możecie dołączyć też zdjęcia przygotowanej wspólnymi siłami z mamą lub tatą potrawy z jajek (proszę o zdjęcia samych potraw bez osób).  Jeżeli uda nam się zebrać kilka prac przygotujemy Waszą książkę kucharską. Prace wysyłajcie przy pomocy rodziców na mail: sobierajskaanna@gmail.com

Moi drodzy,

zaczął się nowy miesiąc – kwiecień, utrwalamy nazwy miesięcy (link –str. 12 w książce):

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-5l-kp-cz3.pdf

 

fragment wiersza „Nazwy miesięcy”

Jakie miesiące

w roku mamy?

Czy wszystkie nazwy

miesięcy znamy?

Komu nie sprawi

 trudu zadanie,

niech rozpoczyna

ich wyliczanie.

Powietrza dużo

buzią nabiera     (powietrze nabieramy nosem)

i na wydechu

nazwy wymienia:

Styczeń, luty, marzec, kwiecień…..

/E.M.Skorek/

 

Ćwiczenia grafomotoryczne – str. 13:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-5l-kp-cz3.pdf

 

i jeszcze jedna karta pracy „Połącz po śladzie i pokoloruj”

————————————————————————————————————————–

Posłuchajcie wiersza  „Na wiejskim podwórku”:

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.

Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Znalazło mamę każde dzieciątko.

/Stanisław Kraszewski/

Potraficie nazwać dzieci wszystkich zwierząt występujących w wierszu?

Co się wydarzyło w wierszu i kto spowodował kłopoty?

 

Karty pracy (do pobrania – rodzice nie muszą ich drukować, wystarczy, że spróbujecie je rozwiązać na ekranie komputera ) 

 

Ćwiczenia dla 6-latków:

 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-5l-kp-cz3.pdf

(str.72-75 w książce)

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ksplus-6l-kp-cz3.pdf

(krzyżówka na str.84 w książce)

Życzymy miłej pracy i oczywiście możecie wybrać z naszych propozycji to co wam się spodoba.

Nie zapomnijcie tylko o doskonaleniu swoich dotychczasowych umiejętności 🙂

Pani Ania i Pani Dorota

 

Może spodoba wam się piosenka ?

 

———————————————————————————————————————

 

Ilustracja pochodzi ze strony :

https://pwik.com.pl/edukacja-ekologiczna/edukacja-z-wodniczkiem

znajdziecie tam kilka kolorowanek i ciekawych informacji

Czy pamiętacie jak wygląda obieg wody w przyrodzie?

Posłuchajcie wiersza o wodzie i zastanówcie się, dlaczego woda jest nam tak bardzo potrzebna.

Teresa Ferenc „Woda”

„W sadzie jej pełno:
w studni aż dudni,
w deszczu pluszcze głośno,
w rzece płynie,
na samym morza dnie utopiona,
nie ginie.
W chmurze lekka jak para,
w wiadrze ciężka jak ołów,
piękna jak Wodospad Niagara,
w ogrodzie jak rosnący ogród.
A co drzewa mówią,
gdy im brak wody?
Co kwiaty,
Gdy nie ma deszczu?
Co powiesz ty,
Gdy przez dnie całe
sucho w kranie
i sucho w powietrzu?
Co powie żółta trawa
i popękana ziemia,
pusta studnia i rzeka,
i Sahara bez cienia?”

Skorzystajcie z rodzicami z poniższych linków do ciekawych stron z pracami dla was. Utrwalcie sobie  znak graficzny głoski [w] – literę „W,w”. Jakie znacie słowa, które zaczynają się                        na głoskę [w]: woda,…………………..?

 

Macie tam również ćwiczenie na analizę słuchową wyrazów oraz ćwiczenia na doskonalenie umiejętności liczenia. Nie musicie zrobić wszystkiego, to są tylko nasze propozycje. Życzymy Wam miłej pracy. 🙂

Pani Ania i Pani Dorota

Ćwiczenia dla 5 i 6 -latków

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/przygotowanie-czytania-pisania/mobile/index.html#p=53   (str.50 i 51)

Ćwiczenia dla 6-latków:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=18  (str. 16 i 17)

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=20

(str. 18 i 19)

Ćwiczenia matematyczne dla 5 i 6 latków:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-bplus-kp-4.pdf  (str. 31 i 32)

Ćwiczenia matematyczne dla 6-latków :

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ksplus-6l-kp-cz3.pdf

(str.60 –uwaga trudne 🙂

 

Na następnej stronie macie jeszcze zadanie na analizę wzrokową :

połączcie każdy wyraz z dwiema literkami, które się znajdują na jego początku.