Przedszkole nr 105 "Wesoła Stopiątka"

ul. Kochanowskiego 10 tel./fax 22 633 01 19 e-mail: p105@edu.um.warszawa.pl

Gr. III Wisienki

Grupa III – „Wisienki”

Kwiecień

Tematy na kwiecień 2021:

  1. Pisanki, pisanki, jajka malowane…  (c.d.)
  2. NIech każdy się dowie, że dbamy o zdrowie
  3. W zaczarowanym ogrodzie
  4. Zgadnij gdzie mieszkam

RYTMIKA – WIOSENNE PRACE W OGRÓDKU-cz.I – scenariusz

13.04 – Wtorek

Dzisiaj zapraszamy do wysłuchania ogrodniczych zagadek:)

Jeżeli znacie odpowiedź na zagadkę kliknijcie w zielony obrazek pod nią , a sprawdzicie czy dobrze odgadliście.

„Narzędzia pracy ogrodnika” -zagadki J.Wasilewskiej i E.Stadmuller (żródło: „Przygoda z uśmiechem. 4latek.”)

 

1.Choć nie gryzą, zęby mają,

Ziemię w ogródku wygładzają.

 

2.Mały prysznic  ogrodzie

Dla roślinki i drzewka.

WIesz na pewno to…

 

3.Tym dziwnym pojazdem na jednym kole

Wozi ogrodnik narzędzia na pole

4.Ta mała na plaży

babki uklepuje,

ta większa w ogrodzie

najlepiej się czuje.

Nie lubi być sama,

więc przyjaźnie zerka

w kierunku konewki,

grabek i wiaderka.

Mamy nadzieję, że udało się Wam rozwiązać prawidłowo wszystkie zagadki 🙂

 

 

 

 

12.04 – Poniedziałek

Posłuchajcie wiersza Doroty Gellner pt. „Ogrodnik”

„Ogrodnik”

Ogrodnik:

Chodzę tu i tam z konewką…

Rośnij…rośnij, moje drzewko!

A krzak róży? Gdzie krzak róży?Na wycieczce czy w podróży?

Krzak róży:

Jestem. Jestem tu, przy śćieżce !

Tylko rosnąć mi się nie chce!

Ogrodnik:

Co ty mówisz? Co ty pleciesz?

Wiosną wszystko rośnie przecież!

Teraz sprawdzę moje grządki.

Co to znowu za nieporządki?

Co? Fasolka taka mała?

Krzak róży:

No, bo czegoś nie dostała!

Ogrodnik:

Patrz! Rozciągam długie sznury!

Prędko! Wspinaj się do góry!

Raz jest deszczyk, raz słoneczko.

Rośnij, rośnij, marcheweczko.

Ty pietruszko, rośnij też!

Z marcheweczki przykład bierz!

Drzewko:

Chodzi, chodzi po ogrodzie

pan ogrodnik – jak czarodziej.

Marchewka:

Spojrzy w prawo, spojrzy w lewo…

Pietruszka:

Zaczaruje krzak i drzewo!

Wszyscy:

Już w słońcu i już w cieniu

Rośnie każdy.

Krzak róży:

Nawet leniuch!!!

Wszyscy:

Oj, tak, tak! Nawet leniuch!

 

Czy potraficie odpowiedzieć na pytania:

  • O kim był wiersz?
  • Z czym chodził pan ogrodnik?
  • Jakiego krzaka szukał?
  • Jakie warzywa rosły na jego grządkach?
  • Co pomagalo roślinom rosnąć?

 

Uzupełnij karte pracy dodatkowymi obrazkami tak, aby zachować rytm.

 

RYTMIKA-WSTAJE NOWY DZIEŃ – scenariusz

RYTMIKA – NOC CZYLI CZAS ODPOCZYNKU – scenariusz

 

9.04 – Piątek

 

HA, HA, HA HA, HA, HA,

Ta Halinka misia ma.

Ale misia boli głowa,

bo się misio rozchorował.

Kaszel ciągle mu przeszkadza (kasłanie)

Więc pan doktor mu doradza:

Gardło płukać, miodek jeść (wysuwać i chować język)

i tabletek łykać sześć (przełykanie śliny sześć razy).

Miś przestrzega zalecenia,

lecz wciąż ziewa z osłabienia (ziewanie).

Ciągle kicha (kichanie),

parska (parskanie),

sapie (wciąganie powietrza przez usta, przy zatkniętym nosie),

A jak zaśnie mocno chrapie (chrapanie).

 

 

 

8.04 – Czwartek

Czy wiecie kim jest pediatra? To lekarz, który zajmuje się leczeniem dzieci.

Czy potraficie odpowiedzieć na pytania:

– w jakich sytuacjach chodzimy do lekarza?

– jak wygląda lekarz?

– jak wygląda wizyta u lekarza?

– jak może pomóc nam lekarz?

Zapraszam was do obejrzenia filmu:

 

Policz przedmioty w teczce lekarza:

7.04 – Środa

Czy wiecie jak ważne jest odpowiednie jedzenie dla zdrowia?

Źródło – rys.: https://mamaklub.pl/

 

Posłuchajcie historii o pewnym Antku:

 

Antek znowu dziś nic nie je, tylko chrupki i cukierki.

Mam z nim, co dzień kłopot wielki.

Nie chce sera, nie chce mleka,

na warzywa wciąż narzeka.

Tylko ciastka i batony oraz lizak ulubiony.

Może ty znasz jakiś sposób, by jabłuszko wziął do ręki

albo choć marchewkę małą i zjadł ją ze smakiem całą?

Zobacz obraz źródłowy   Zobacz obraz źródłowy

Pytania:

O czym był wierszyk?

Dlaczego nie można jeść tylko cukierków i ciastek?

Czy potrafisz przekonać Antka do tego, żeby nie jadł tylko słodyczy?

Co dzieci powinny jeść żeby były silne i zdrowe?

Połącz w pary obrazki:

Czy znasz nazwy owoców i warzyw?

 

ZAGADKI

  • Ten biały napój daje ci zdrowie. Nie możesz zgadnąć kotek ci powie. (mleko)

 

  • Kura je zniosła, mama przyniosła, ugotowała dzieciom je dała.( jajko)

 

  • Porzeczkowy czy jabłkowy, zawsze smaczny jest i zdrowy. (sok)

 

  • Choć dziurek w nim sporo, łatać ich nie trzeba.

Zjem go z apetytem razem z kromką chleba. (ser)

 

  • Ma okrągły brzuszek i ogonek mały

będzie z niego na obiad barszczyk doskonały. (burak)

 

  • Latem w ogrodzie wyrósł zielony, a zimą w beczce leży kiszony. (ogórek)

 

  • Jakie warzywo nawet niewielkie, wyciśnie z oczu słoną kropelkę? (cebula)

 

  • Dobra gotowana i dobra surowa, choć nie pomarańcza to pomarańczowa? (marchewka)

 

Do pobrania „Zdrowe i niezdrowe jedzenie”/powtórzcie nazwy produktów w jęz.angielskim/:

https://q9a3k8z8.stackpathcdn.com/wp-content/uploads/2020/09/Healthy-Eating-Activity-Pack.pdf?x96677

Co powinniśmy jeść, a czego raczej unikaćżeby być zdrowym ?

Jeśli lubisz kolorować, pokoloruj swoje ulubione warzywa i owoce.

 

6.04 – Wtorek

Cartoon child taking a bath Premium Vector

Witajcie po świętach 🙂

W tym tygodniu zajmiemy się bardzo ważnym tematem

„Niech każdy się dowie, że dbamy o zdrowie”

 

Czy wiecie jak można dbać o swoje zdrowie?

Rysunki, które znajdują sie poniżej podpowiedzą wam odpowiedź.

Oczywiście należy dbać o higienę. Codziennie myć cale ciało, dokładnie myć ręce przed jedzeniem, po zabawie, po powrocie ze spaceru do domu. To wszystko z pewnością pamiętacie z naszych rozmów  w przedszkolu. Nie zapomnijcie rónież, że należy dokładnie myć zęby rano i wieczorem, i najlepiej również  po posiłkach. Szczotka i grzebień pomogą wam w dbaniu o higienę, i schludny wygląd. No i najważniejsze  uśmiechajcie się często 🙂

Teeth treatment medicine with toothpaste and toothbrush Free Vector

Zajrzyjcie do lustra i uśmiechnijcie się. Jak tam wasze zęby? Zdrowe? Czy wiecie jak nazywa się lekarz, który leczy zęby? Stomatolog.

Spróbujcie nauczyć się krótkiego wiersza:

 

„Jak dba ć o zdrowe zęby”

Jeśli chcesz wyglądać ładnie,

czyść swe zęby wciąż dokładnie.

I nie tylko przedni rząd, lecz w najdalszy sięgaj kąt.

Ruchy szczotki są pionowe, nawe lekko obrotowe.

Musio byc właściwa szczotka,

czyść nią zebyę też od środka.

/Elżbieta Burakowska/

 

 

W dbaniu o zdrowie pomoże Wam też gimnastyka, a więc zaczynamy:

Gimnastyka dobra sprawa,

Dla nas wszystkich to zabawa.

Ręce w górę, w przód i w bok,

Skłon do przodu, w górę skok.

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

Kolana, pięty, kolana, pięty.

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

Oczy, uszy usta, nos.

Koniecznie też zabierzcie swoją rodzinę na spacer.

Happy active family walking outdoors Free Vector

 

 

 

RYTMIKA Z KOGUTKIEM – scenariusz-1

2.04 – Piątek

 

Zapraszamy Was do wielkanocnej zabawy.

1.Pokolorujcie pisanki zaznaczając kropki, poproście rodziców o dokładne wyciecie pisanek i przeciecie ich pośladzie, następnie spróbujcie je złożyć jak puzzle. Rodzice pomogą wam rozpoznać cyfry, a wy przeliczycie kropki na pisankach.

 

 

 

 

2. wytnijcie kwadraty z obrazkami po przerywanej linii. Spróbujcie dobrać w pary zające i marchewki tak, aby miały taki sam kształt.

Wersja trudniejsza 🙂

 

 

3. Uzupełnij szlaczki  dodatkowymi obrazkami.

 

4. Znajdź różnice -pobierz –>  OBRAZKI WIELKANOCNE

 

 

1.04 – Czwartek

Posłuchajcie opowiadania o  „Wielkanocy u Tesi” :

Najpierw mama przyniosła mały pleciony koszyczek i włożyła do niego białą serwetkę. Później ugotowała jajka, a z szuflady wyciągnęła farbki, pędzelki i flamastry.

Co to będzie? – pytała zaciekawiona Tesia. – Co będziemy robiły?

A mama uśmiechnęła się tajemniczo i powiedziała:

Idą święta, wielkanocne idą święta,

O tych świętach Tesia musi pamiętać.

Malujemy jajka w kwiatki i gwiazdki,

Na pisankach będą śliczne obrazki.

I zaczęło się wielkie malowanie. Gdy pisanki już były gotowe, mama włożyła je do koszyczka, a obok nich postawiła śliczne, puszyste kurczątko.

Co robi kurczątko?– pytała Tesia. – Czy kurczątko wie o świętach?

A mama powiedziała tak:

-Idą święta, wielkanocne idą święta,

Więc kurczątko także o nich pamięta.

W żółte piórka jest ubrane, wesołe,

Wśród pisanek będzie biegać po stole.

Tesia jednym paluszkiem, delikatnie pogłaskała kurczaczka i spytała:

-A kto jeszcze pamięta o świętach?

Wtedy mama otworzyła szafkę i wyczarowała wielkiego, czekoladowego zajączka. Zajączekprzyglądał się Tesi, a Tesia zajączkowi.

-Co będzie robił zajączek? – pytała, a mama, która znała odpowiedź na każde pytanie, odpowiedziała tak:

– Gdy nadchodzi Wielkanoc i święta,

Każdy zając o tym zawsze pamięta,

Do koszyczka zapakuje słodycze

I przyniesie ci na święto moc życzeń.

Zajączek i kurczaczek! Zajączek i kurczaczek! – wołała Tesia, klaszcząc w rącczki.

-Jeszcze kogoś tu brakuje – powiedziała mama i znalazła w szafce cukrowego baranka. Postawiła go obok koszyczka i zawiesiła mu złoty dzwoneczek na czerwonej wstążce.

-Co będzie robił baranek? – pytała znów Tesia.

– Będzie się do ciebie uśmiechał i głośno dzwonił dzwoneczkiem: „Tesiu, Tesiu, już święta, przyszły Święta Wielkanocne”.

– Jak te święta do nas przyjdą? – pytała dalej Tesia. – Czy one mają nóżki?

A mama śmiała się tak głośno, jak tylko mamy potrafią śmiać się z okazji Wielkanocy.

/A.Galica/

Spróbujecie teraz odpowiedzieć na pytania:

  • O jakich świętach jest mowa w opowiadaniu? –
  • Co malowały Tesia z mamą?
  • Jakie zwierzątka pamiętają o Wielkanocy? Co będą robiły?

 

„Zgadnij, co zniknęło” – zabawa dydaktyczna.

Oglądanie baranka, zajączka, kurczaczka i pisanki – dzielenie ich nazw na sylaby. Wymieniamy sylabami nazwę rzeczy, a dziecko wskazuje tę rzecz i podaje nazwę. Następnie  dziecko odwraca się tyłem, a rodzic chowa jeden przedmiot. Po odwróceniu się dziecko odgaduje, co zniknęło, i podaje jego nazwę, dzieląc ją na sylaby.

 

Pieczenie ciasta” zabawa naśladowcza wg Joanny Wasilewskiej.

  • Wsyp do miski mąki szklankę /Dzieci wykonują ruchy sypania/
  • Utrzyj żółtka /Wykonują okrężne ruchy rękami/
  • Ubij piankę  /Ruszają ręką w górę i w dół/
  • Dodaj mleko i rodzynki /Dzieci imitują ruchy dodawania i sypania/
  • Będzie ciasto dla rodzinki
  • Łyżka cukru, szczypta soli  /Pocierają palcami wskazującym i kciukiem o siebi/
  • Zapach taki, jak kto woli: /Udają wąchanie/
  • śmietankowy, cytrynowy, migdałowy lub rumowy.
  • Teraz ciasto ugnieść trzeba  /Otwierają i zaciskają dłoń jak przy ugniataniu/
  • i niech rośnie aż do nieba. /Robią przysiad i wznoszą się na palce z rękami uniesionymi w górę/
  • Pac, do formy, ale heca,  /Podskakują i wykonują przysiad podparty/
  • ono się nie boi pieca.
  • Upieczone, wystudzone, czekoladą ozdobione. /Dzieci pokazują gotowe ciasto w prawą i lewą stronę/
  • Na talerzu je ułożę, już spróbować każdy może.

Czy wiecie jak się nazywają ciasta wielkanocne?

„Wielkanocne mazurki”

Wystroiły się mazurki

w czekoladki

i figurki.

Na świątecznym stole

migdałowe miny stroją.

Potem z tacy się stoczyły

i mazurka zatańczyły.

Obsypały wszystko cukrem,

wymazały obrus lukrem, w końcu siadły uśmiechnięte:

– Świętowanie rozpoczęte!

/Anna Mikita/

Marzec

 

Bunny Juggling Easter EggsTematy na marzec 2021:

  1. Zielony kącik w przedszkolu
  2. Czekamy na wiosnę
  3. Wiosna, wiosenka
  4. Domowi ulubieńcy
  5. Pisanki, pisanki, jajka malowane…

31.03 – Środa

WItajcie Wisienki

Dziś nauczymy sie piosenki o zajączku, zapraszamy do śpiewania i skakania 🙂

 

Wiemy, że uwielbiacie zagadki. Rodzice przeczytają wam zagadki, a wy spróbujcie je rozwiązać.

Zachęcamy do rodzinnej gry wielkanocnej. Może uda się Wam wydrukować grę, a jeśli nie to spróbujcie narysować własne karty „wielkanocnego memo „.

30.03 – Wtorek

 

Chick Inside an Easter Basket

 

Posłuchajcie wiersza:

„Wielkanoc”Marcin Przewoźniak

Na tym stole wielkanocnym,

gdy z dorosłych nikt nie patrzy,

bazie w krąg rozkłada Wiosna

i zaczyna swój teatrzyk.

W berka bawią się pisanki,

po talerzach się ślizgając.

A z  cukrowym zaś barankiem,

z czekolady tańczy zając.

A ten żółty kurczak z waty,

który nóżki miał z zapałek,

wylał całą wodę z kwiatów,

piszcząc „Lany poniedziałek”

Jeśli uważnie słuchaliście to  potraficie odpowiedzieć na te pytania:

  • Kto rozkładał bazie na stole wielkanocnym?
  • Co robiły pisanki?
  • Z kim tańczył cukrowy baranek?
  • Co robił kurczak z waty?Co to jest lany poniedziałek?

Źródło: https://coloring-nicole.blogspot.com/2014/04/color-by-number-bunnies-coloring-page.html

29.03 -Poniedziałek

  1. „U weterynarza”- zajęcia z profilaktyki logopedycznej wg.P. Siewiera- Kozłowskiej.

 

Cute Orange Cat    Red Collar Dog

„U weterynarza”

Miauczy kotek- miau, miau, miau.  /Dzieci powtarzają onomatopeję/

Chyba chorą łapkę miał!

Liże łapkę kociak mały       /Poruszaja czubkiem języka od dołu do góry/

Siedzi bardzo osowiały

Lecz jest lekarz – weterynarz,

Pyta: „Kotku, jak sie trzymasz?”

I ogląda łapkę małą – te ogromnie obolałą.       /Leko wysuwają język do przodu, oddychaja szybko jak pieski, naśladują szczekanie psa/

Razem z kotkiem jest tu piesek.

Ma cieplutki trohe nosek.

Chyba katar? Aaaa psik!

Weterynarz spojrzał z bliska.

Zajrzał też do psiego pyska.

I powiada: „Będziesz zdrowy!

Zrobię zastrzyk i gotowe!”

Psina już się lepiej czuje

I wesoło poszczekuje.

 

Zadbajcie o sprawne rączki –  narysujcie włóczkę, którą bawi się kotek zaczynając od miejsca, które wskazuje strzałka.

 

 

 

 

Luty

Monster Holding a Balloon

Tematy na luty 2021:

  1. W karnawale – czas na bale
  2. Co kucharka włożyła do garnka?
  3. „Czesz się Jerzy jak należy…” – w salonie fryzjerskim
  4. Poznajemy różne sklepy

17 luty – Światowy Dzień Kota

 

 

 

 

Nie tylko potrafimy zadbać o swój wygląd i codziennie dbać o włosy…, ale

przygotowaliśmy profesjonalną reklamę salonu fryzjerskiego 🙂

Poznaliśmy już trochę pracę pań kucharek w naszym przedszkolu, wiemy co wrzucają do garnka kiedy gotują dla nas zupę, zajrzeliśmy też do Waszych domowych kuchni i zobaczyliśmy co tam przygotowujecie dobrego… 🙂

Franek gotuje zupę

„1 marchewka, pół pietruszki, pół cebuli, 4 ziemniaczki, 4 ogórki kiszone. Przyprawy: ziele angielskie, liść laurowy, płatki drożdżowe, lubczyk, koperek, śmietana dla chętnych. Cebulę, startą marchewkę i pietruszkę Franek podsmaża na oliwie i maśle. Dolewamy 1,5l wody, dodajemy pokrojone w kostkę ziemniaki i przyprawy. Gotujemy. Na patelni podsmażamy na maśle starte ogórki. Kiedy warzywa są miękkie, dodajemy ogórki. Krótka chwila gotowania i zupa gotowa. My lubimy ze śmietaną”

Artur pomaga piec muffinki:

„Składniki – 300 g mąki pszennej – 2 łyżeczki proszku do pieczenia – 160 g cukru – 250 ml mleka – 120 ml oleju roślinnego – 2 jajka – 1 szklanka mrożonych lub świeżych malin.

Przygotowanie: W dwóch miskach wymieszaj składniki – w jednej misce suche: mąka, proszek do pieczenia i cukier, w drugiej roztrzepane jaja, mleko i olej. Składniki mokre wlej do suchych i za pomocą szpachelki lub łyżki wymieszaj całość. Maliny wsyp do ciasta i bardzo delikatnie wymieszaj, aby nie uszkodzić owoców. Do blachy na muffiny włóż ciasto. Wstaw do piekarnika nagrzanego do 180 st C na 25 minut.”

 

Zosia też coś upiekła….mniam, wygląda pysznie

Przepis na muffinki dyniowe:

„Składniki suche: 1,5 szklanki mąki 0,5 szklanki cukru 1 łyżeczka proszku do pieczenia 0,5 łyżeczki sody pół tabliczki pokruszonej gorzkiej czekolady 1 łyżeczka cynamonu

Składniki mokre: 2 jajka 0,5 szklanki mąki 0,5 szklanki oleju 1 szklanka startej dyni

Suche składniki wsypać do mokrych wymieszać do połączenia się składników. Piec 20-25 minut w nagrzanym piekarniku w temperaturze 180-200 stopni. Smacznego!”

 

Majka zna się na kuchni wegetariańskiej:

 

Wegetariańska zupa ogórkowa

„PRZEPIS: Zaczynamy od obrania, umycia i pokrojenia warzyw i przełożenia ich do osobnych talerzyków, ponieważ będziemy je stopniowo dorzucać do zupy. Na dnie większego gara rozgrzewamy sporo oliwy, następnie wrzucamy cebulę i smażymy do zeszklenia. Po cebuli dodajemy marchewkę, znów smażymy ok. 2-3 minuty. Później w ten sam sposób dodajemy pietruszkę, seler, por i ziemniaki. Chwilę smażymy, a następnie wrzucamy liście laurowe, ziele angielskie, czarnuszkę i eko-przyprawę do rosołu. Smażymy wszystko ok 2-3 minuty. Następnie wlewamy ok. 3 litry wody, przykrywamy. Gotujemy 15 minut od zawrzenia. W międzyczasie ogórki ścieramy na tarce o dużych oczkach. Siekamy koperek. Gdy zupa się gotuje, dodajemy do niej kozieradki. A po 15 minutach gotowania warzyw, dodajemy starte ogórki i gotujemy wszystko razem jeszcze 5 minut. Na końcu dodajemy 3 łyżeczki soli, pieprz i wyłączamy zupę. Na wyłączonej już zupie dolewamy śmietankę kremówkę, ok. 80 ml. Tej śmietanki nie trzeba hartować, ona nigdy się nie waży. Na samym końcu wrzucamy koperek i gotowe. Smacznego”

Brawo Majka!

 

Marysia  przygotowała dla was swój ulubiony przepis na…

TORCIK NALEŚNIKOWY MARYSI:

Michalina  zna się na gotowaniu, sami zobaczcie…

 

Kasia też przygotowała gofry…

ale dzisiaj słodko…

 

 

 

Prosimy o przygotowanie strojów karnawałowych dla dzieci 🙂

KARNAWAŁ W NASZEJ GRUPIE:

 

 

Dbamy o ptaki w naszym ogrodzie:

Obserwujemy gości w ptasiej stołówce:

 

 

Styczeń

Penguin and Snowman

Tematy na styczeń 2021:

  1. Karnawał
  2. To już zima
  3. Zima bywa mroźna
  4. Święto Babci i Dziadka

29.01 – Międzynarodowy Dzień Puzzli

Boy Putting Puzzle Together

 

Zimno, coraz zimniej…

 

 

Grudzień

 

Tematy na grudzień 2020:

  1. Częste mycie umila nam życie.
  2. Czekamy na ciebie Mikołaju, z dalekiego przybądź kraju!
  3. Mamo, Tato, jestem samodzielny!
  4. Ozdoby zrobimy i choinkę przystroimy.
  5. Bajki i Baśnie dzieci dobrze znają, od kołyski ich słuchają.

 

 

Listopad:

Wisienki do Hymnu

 

Tematy na listopad 2020:

jesienne memo, memory jesień, karty pracy jesień,

  1. Jesienna pogoda
  2. Zwierzęta przygotowują się do zimy
  3. W spiżarni – zapasy na zimowe czasy
  4. Dbamy o czystość

 

 

Tematy na październik 2020:

Apple Tree with Apple Basket

  1. Jabłuszka i gruszki – lubią nasze brzuszki.
  2. Chcesz być silny jak miś , jedz warzywa już od dziś!
  3. Zbieramy kasztany i żołędzie – a co z tych skarbów będzie?
  4. Fiku miku, fiku miku, ileż grzybów już w koszyku!

 

 

Tematy na wrzesień 2020:

Kids on a Seesaw

1. Ja i moje przedszkole

2.Jestem przedszkolakiem

3.Wspólna zabawa

4.Jestem bezpieczny na ulicy