Przedszkole nr 105 "Wesoła Stopiątka"

ul. Kochanowskiego 10 tel./fax 22 633 01 19 e-mail: p105@edu.um.warszawa.pl

Gr. II Jabłuszka

RYTMIKA-WSTAJE NOWY DZIEŃ – scenariusz

RYTMIKA – NOC CZYLI CZAS ODPOCZYNKU – scenariusz

Propozycje zajęć – 12.04.2021 gr. „Jabłuszka”

 

Drodzy Rodzice, drogie dzieci w tym tygodniu kontynuujemy temat wiosennego ogrodu.

Witam Was serdecznie i zapraszam do zabawy! 🙂

 

 

Girl Planting Flowers

„Ogrodnicy” – słuchanie wiersza I. R. Salach. Poznanie pracy ogrodnika – czynności jakie wykonuje i narzędzia pracy. Ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach: puk, szu. Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i sprawności manualnej.

  1. Słuchanie wiersza Iwony Róży Salach

 

„Ogrodnicy”

Idą, idą ogrodnicy. Tup!

Niosą grabki i łopatki. Hej!

Będą spulchniać ziemię,

aby lekko było jej.

Puk, puk, puk łopatką.

Szu, szu, szu grabkami.

Tryśnie woda z koneweczki,

na nasze grządeczki.

 

Rozmowa kierowana pytaniami rodziców:

– O kim był wierszyk?

– Co nieśli ogrodnicy?

– Jak pukali łopatkami?

– Jak szurali grabkami?

– Na co tryskała woda z konewki?

 

  1. Zgadnij czego brakuje? – zabawa dydaktyczna

 

Girl Planting Garden

Jedno z rodziców rozmawia z dzieckiem na temat przedmiotów przedstawionych na obrazkach. Obrazki przedstawiają narzędzia ogrodnika: łopata, motyka, konewka, grabie. Gdy dziecko wie jak nazywają się narzędzia oraz do czego służą, zasłania oczy, a  jedno z  rodziców chowa jeden obrazek. Zadaniem dziecka jest powiedzieć jakiego narzędzia brakuje oraz do czego ono służy. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.

 

Przykładowe obrazki:

     

„Ogrodnik” – kolorowanka.

 

Propozycje zajęć – 9.04.2021 gr. „Jabłuszka”

Ćwiczenia gimnastyczne – rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.

Rozgrzewka:

Ćwiczenia:

Po ćwiczeniach rodzice mogą włączyć dziecku relaksującą bajkę. Dziecko kładzie się w wygodnym miejscu i słucha (nie ogląda) opowiadania.

Miłej zabawy!

Propozycje zajęć – 8.04.2021 gr. „Jabłuszka”

„Wiosna w ogródku” – zajęcia z profilaktyki logopedycznej P. Siewiera-Kozłowskiej. Utrwalenie nawyku oddychania prawidłowym torem oddechowym, wydłużanie fazy wydechu. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych – warg i języka, prawidłowa realizacja głoski [z].

 

  1. „Kotki na płotki” – zabawa z elementem czworakowania

Dziecko naśladuje kotka – chodzi na czworakach w różnych kierunkach. Na wybrany sygnał zatrzymuje się w siadzie podpartym. Następnie na hasło: „Kotek wchodzi na płotek” – powoli prostuje się. Na hasło: „Kotek schodzi z płotka”- powoli wraca do przysiadu. Zabawę powtarzamy kilka razy.

  1. „Wiosna w ogródku” – zajęcia z profilaktyki logopedycznej P. Siewiera-Kozłowskiej

„Wiosna w ogródku”

W ogródeczku na rabatkach

Pszczółki marzą już o kwiatkach!

(Dzieci mówią: bzzzz – zęby mają złączone, usta rozciągnięte w uśmiechu, język leży za dolnymi zębami)

 

Tu stokrotki,

(Wąchają kwiatki – wdech przez nos, długi wydech ustami)

 

A tam bratki,

(Wąchają kwiatki – wdech przez nos, długi wydech ustami)

 

Pięknie pszczółkom pachną kwiatki!

(Wąchają jeszcze raz: wdech przez nos, długi wydech ustami)

 

A znów krecik ryjkiem małym

Tunel drąży doskonały:

(Robią „ryjek” z ust i poruszają nim w różne strony)

 

Kopie w prawo,

(Sięgają językiem jak najdalej do prawego kącika warg)

 

Kopie w lewo

(Sięgają językiem jak najdalej do lewego kącika warg)

 

I pracuje na całego!

 

3.„Wiosenne kwiaty” – utrwalenie nazw wiosennych kwiatów

Rodzice pokazują dziecku obrazki przedstawiające wiosenne kwiaty. Zadaniem dziecka jest powiedzieć jak dany kwiat się nazywa. Jeżeli dziecko nie pamięta nazwy kwiatów rodzice naprowadzają dziecko na nazwę rośliny.

 

Przykładowe obrazki przedstawiające wiosenne kwiaty:

 

Miłej zabawy!

 

———————————————————–

Propozycje zajęć – 7.04.2021 gr. „Jabłuszka”

„Wiosenne prace w ogrodzie” – zajęcia muzyczno – ruchowe.

Rozumienie treści przekazywanych przez niewerbalne środki wyrazu: ruch ciała, gest. Improwizacja ruchowa do utworu P. Czajkowskiego „Walc kwiatów”.

  1. Wprowadzenie

Rodzice rozmawiają z dzieckiem o tym jaka jest teraz pora roku oraz o jej cechach charakterystycznych. Rodzice wyjaśniają dziecku, że należy dbać o rośliny oraz stworzyć im odpowiednie warunki aby mogły rosnąć.

  1. „Zgadnij co robię” – zagadki ruchowe

Rodzice za pomocą ruchu i gestów pokazują: grabienie, kopanie, sianie, podlewanie, obcinanie gałęzi, wyrywanie chwastów. Zadaniem dziecka jest odgadnąć jakie czynności wykonuje jedno z rodziców.

  1. „Słonko po deszczu” – ilustrowanie ruchem wiersza Marii Kownackiej

„Słonko po deszczu”

Pada deszczyk! Pada deszczyk!

I po liściach tak szeleści…..

Kap! Kap! Kap!

(Dzieci w przysiadzie uderzają rytmicznie palcami w podłogę i wypowiadają wyrazy dźwiękonaśladowcze)

 

Zatuliły kwiatki płatki,

główki chylą do rabatki!

Kap! Kap! Kap!

(Opuszczają nisko głowy i wypowiadają wyrazy dźwiękonaśladowcze)

 

Deszcz ustaje – płyną chmury –

kwiaty wznoszą się do góry!

Ho! Ho! Ho!

(Podnoszą stopniowo głowy i ramiona w górę i wypowiadają wyrazy dźwiękonaśladowcze)

 

Wiatr tu pędzi na wyścigi.

Wiatr kołysze nam łodygi!

Wiu! Wiuu! Wiuuu!

(Stają w rozkroku, kołyszą się na boki i wypowiadają wyrazy dźwiękonaśladowcze)

 

Biegną dzieci tu z ochotą:

uważajcie – takie błoto!

Hyc! Hyc! Hyc!

(Biegną na palcach i wypowiadają wyrazy dźwiękonaśladowcze)

 

Byle słonko nam nie zgasło –

róbmy prędko z błota – masło!

Chlap! Ciap! Ciap!

(Przebierają nogami w miejscu i wypowiadają wyrazy dźwiękonaśladowcze)

 

Teraz – baczność – kroki duże –

przeskoczymy przez kałużę!

Hop! Hop! Hop!

(Wykonują skoki obunóż i wypowiadają wyrazy dźwiękonaśladowcze)

 

Już pogoda – słonko świeci,

maszerują w pole dzieci –

Raaz – dwaa – trzyy!

(Maszerują rytmicznie, akcentując stopą pierwszy krok)

 

  1. „Bal kwiatów” – zabawa muzyczno – ruchowa

Dziecko staje się kwiatem i tańczy swobodnie do „Walca kwiatów” Piotra Czajkowskiego. Rodzice mogą podpowiadać ruchy tańca jeżeli dziecko nie ma żadnego pomysłu.

 

Miłej zabawy!

———————————————————————

Propozycje zajęć – 6.04.2021 gr. „Jabłuszka”

  1. „Od ziarenka do warzywa” – opowiadanie Joanny Wasilewskiej. Poznanie etapów wzrostu rośliny.

 

„Ziarenko”

Było sobie ziarenko. Ziarenko było maleńkie i słabe. Bało się, że zjedzą je ptaki albo polna myszka. Ale zaopiekował się nim ogrodnik. Ogrodnik był duży i silny. Chodził po ogrodzie z łopatą i kopał ziemię. Włożył ziarenko do świeżo skopanej ziemi. A tam pod ziemią było ciemno, ciepło i cicho. „Teraz sobie pośpię” – pomyślało ziarenko. Leżało spokojnie przez jakiś czas, aż nagle poczuło, że wokół zrobiło się mokro. „Ach! To pewnie ten ogrodnik polał ziemię!” – i rozzłościło się okropnie. Ze złości zaczęło się nadymać i pęcznieć tak mocno, aż pękło. Ale nic złego się nie stało. W miejscu pęknięcia pojawił się mały, biały kiełek. Małe ziarenko zaczęło szybko rosnąć. Ogrodnik podlewał je, słońce ogrzewało promykami i w niedługim czasie ziarenko zmieniło się w zieloną sałatę.

 

Rozmowa kierowana pytaniami rodzica:

– Kto zaopiekował się ziarenkiem?

– Gdzie ogrodnik włożył ziarenko?

– Co ziarenko robiło w ziemi?

– Dlaczego ziarenko się rozzłościło?

– Co zrobiło ze złości?

– Co pojawiło się w miejscu pęknięcia na ziarenku?

– Co wyrosło z ziarenka?

 

  1. „Od ziarenka do rośliny” – historyjka obrazkowa. Rozumienie określeń czasowych: na początku, potem, później, na końcu.

Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat historyjki przedstawionej na obrazku. Podczas rozmowy rodzic pokazuje kolejne etapy wzrostu rośliny używając słów: na początku/ potem/ później/ na końcu, a dziecko opowiada treść obrazka.

 

Przykładowe obrazki do wykorzystania podczas rozmowy:

3.„Małe i duże roślinki” – zabawa naśladowcza

Dziecko porusza się swobodnie w rytm muzyki. Na wybrany sygnał np. klaśnięcie raz w dłonie, dziecko naśladuje małe roślinki – robi przysiad. Na wybrany sygnał np. dwa klaśnięcia w dłonie dziecko naśladuje duże roślinki – wspina się na palce.

 

Miłej zabawy!

 

 

Pink Zig Zag Easter Egg  Yellow Decorated Easter Egg  Blue Polka Dot Easter Egg   Green Zig Zag Easter Egg   Easter Egg with Feet

RYTMIKA Z KOGUTKIEM – scenariusz-1

TEMATY REALIZOWANE W MARCU:

  1. Zakładamy zielony kącik
  2. Idzie wiosna
  3. Pani Wiosna
  4. Nasi ulubieńcy
  5. Wielkanoc

Zapraszamy Was do śpiewania i skakania razem z zajączkiem.

 

 

Tematy realizowane w lutym:

  1. Karnawałowe zabawy
  2. Idziemy do fryzjera
  3. Zimą jest wesoło!
  4. Poznajemy różne sklepy

 

 

Piosenki:

„Poleczka”

1.Mam barwną spódniczkę,

mam białą bluzeczkę,

w tym ludowym stroju

zatańczę poleczkę.

 

Ref. Raz i dwa

i raz i dwa,

taką polkę każdy zna! (2x)

 

  1. Mam wysokie buty,

kapelusz z piórkami,

patrzcie, jak poleczkę

tańczę razem z wami.

 

Ref. Raz i dwa

i raz i dwa,

taką polkę każdy zna! (2x)

 

 

 

„Zima, zima, zima”

  1. Zima, zima, zima – pada, pada śnieg

Jadę, jadę w świat sankami.

 

Ref: Sanki dzwonią dzwoneczkami

Dzyń, dzyń, dzyń (3x)

 

  1. Zasypane pola – w śniegu cały świat

Biała droga hen przed nami.

 

Ref: Sanki dzwonią dzwoneczkami

Dzyń, dzyń, dzyń (3x)

 

  1. Jaka pyszna sanna – parska raźno koń

Śnieg rozbija kopytkami.

 

Ref: Sanki dzwonią dzwoneczkami

Dzyń, dzyń, dzyń (3x)

 

 

Wiersze:

„Bal”

Lubię się przebierać,

I tańczyć i śmiać.

Brak mi tylko maski,

Proszę mi ją dać.

 

Na saneczkach”

Śnieżek skrzy się

Od słoneczka,

Jedzie Krysia

Na saneczkach.

 

Lala Ala

W dole stoi,

Bo się lala

Śniegu boi.

 

A ten misio,

Niedźwiedź bury,

Zjeżdża z Krysią

Pędem z góry.

Bal, gr II – pdf

prezentacja gr 2 – pdf

prezentacja gr 2 – pptx

Tematy pracy – prezentacja

GRUPA II – „Jabłuszka”

 

Tematy realizowane w październiku:

  1. Jesienne owoce
  2. Jesienne warzywa
  3. Skarby jesieni
  4. Las jesienią

 

Tematy realizowane w listopadzie:

  1. Deszcz, deszcz, deszcz…
  2. Gdy robi się coraz chłodniej
  3. Przygotowania zwierząt do zimy
  4. Czyste przedszkolaki